Skandinaviens rostklimat
Rostprocessen startar tidigt
Vi svenskar kör omkring med våra bilar i en av väldens mest rostintensiva miljöer. Det är framför allt den höga luftfuktigheten, tillsammans med bilens konstruktion, som gör att rostprocessen startar tidigt i våra bilar. Och tyvärr, så är de flesta bilarna inte tillverkade för att klara av de hårda klimatförhållandena som vi har i Sverige.
Därför rostar bilen
I dagens bilindustri är bilarna konstruerade och tillverkade utifrån ett globalt perspektiv. Från denna utgångspunkt är den svenska och de övriga skandinaviska marknaderna mycket små. Av samma skäl är de flesta bilar inte tillverkade för att stå emot vårt hårda skandinaviska klimatförhållande. Merparten av bilarnas underrede har till exempel inte det skydd som det borde ha för att klara våra extrema vägförhållanden. Flertalet underreden har endast ett mycket tunt färglager vilket bara är hälften så tjockt som karossens yttre färglager. Det borde var minst tvärtom. Underredet täcks dessutom av ett stort antal plastpaneler där smuts och vägföroreningar samlas vilket binder kvar fukt och vägsalt. Detta påskyndar rostutvecklingen.
Det är framför allt vår höga luftfuktighet som leder till en konstant pågående rostsprocess i bilarna. De skiftande årstiderna med sina extremt varierande väderleksförhållande. Kyla, snö och vägsalt under vintern, regn och hög luftfuktighet under vår och höst accelererar rostprocessen. Likaså temperaturväxlingen mellan natt och dag, sommar och vinter. Luftfuktigheten stannar i bilens konstruktion (i dörrar, tröskellådor och övriga hålrum) vilket även visar sig i bilkupén med immiga rutor. Medeltemperatur i Sverige, kring ca +3˚C, är dessutom mycket gynnsam för utveckling av rost. Därtill bidrar luftföroreningar, främst i industrimiljö och i städer, som också skyndar på rostutvecklingen.
Gillar du kakor?
För att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats placerar vi ovanligt vanliga cookies på din dator, telefon eller läsplatta.